Perbualan yang manafaat..

on Tuesday, November 3, 2009


Time aku tengah check2 pc lab production...aku sedar 1 seorang engineer tengah baca buku.Aku terus tanya dia

"macam mana kerja disini...ok ke tak?apa pendapat kamu?"

"ok la...setakat ini semua tak terlalu berat dan biasa..gaji pon ok"

"apa cita-cita kamu waktu kecil dahulu.."

"untuk menjadi seorang yang berbakti.."

aku terus potong "yeke?..tak pernah impikan jadi engineer?"

"ade la...cita-cita.. dulu-dulu"

"jadi sekarang da penuhi cita-cita..apa pula impian kamu pada masa hadapan?"

"saya nak sambung study.."

"dan selepas itu?"

"saya nak jadi lecturer...kerja lebih mudah dan income lebih stable"

"itu mesti juga persepsi kamu masa kecil dahulukan? sebelum jadi engineer.."

"saya paham..tapi saya bukan orang jenis bisness...tambah-tambah lagi saya juga memikirkan resiko2 yang bakal saya hadapi.."

dia rasa aku nak ajak dia bisness..walaupon ak mulanya sekadar ingin berbual kosong.Aku teruskan perbualan.

"we are what we choose to be...do you really think you will really become what you think in future(lecturer)? why do choose to be lecturer instead of engineer?does your past still doesn't make any sense to you?are you choose to hunting something for the the rest of your life even will never found it?..i'm simple...i also don't like business...i actually kind of person don't really talk to anybody...but the only thing force me is my mindset...i don't want to hunt something forever...i want to be financial free...i want to have secure life...i dont want to be slave for the rest of my life.."

dia diam.aku terus melangkah sambil tersenyum.Aku tinggalkan dia dengan dunia dia.Aku mantapkan keyakinan aku...kegigihan aku...AKU PASTI AKAN BERJAYA....INSYAALLAH!

0 comments: